Voorkom nagelinfecties, huidirritaties en meer!

BLOG BANNER Voorkom nagelinfecties - hygiene in de salon

Hygiëne in de salon: waarom is dit cruciaal en hoe waarborg je het?

Een succesvolle salon begint bij goede hygiëne. Hoewel een prettige ervaring en een mooi resultaat voor je klanten belangrijk zijn in een nagel- of beautysalon, staat hygiëne toch voorop. Bovendien is een schone en veilige omgeving essentieel voor de gezondheid van zowel klanten als medewerkers.

In deze blog bespreken we waarom hygiëne zo belangrijk is en welke maatregelen je kunt nemen.

Waarom is hygiëne zo belangrijk?

Een slechte hygiëne kan leiden tot de verspreiding van bacteriën, schimmels en virussen. Denk aan nagelinfecties, huidirritaties of zelfs ernstige ziektes zoals hepatitis of schimmelinfecties. Het waarborgen van hygiëne helpt deze risico’s te minimaliseren.

In Nederland zijn er strikte regels en richtlijnen voor hygiëne in de schoonheidsbranche. Het niet naleven hiervan kan niet alleen resulteren in boetes, maar ook in sluiting van je salon of reputatieschade. Daarnaast straalt een schone en goed onderhouden salon professionaliteit uit, wat het vertrouwen van je klanten versterkt. Tenslotte wil niemand behandeld worden in een omgeving die onhygiënisch oogt of voelt.

Maar hoe zorg je nou voor optimale hygiëne?

Wij willen graag een aantal maatregelen met je delen om ervoor te zorgen dat jouw salon voldoet aan de hoogste hygiënestandaarden. Dit is wat je kunt doen:

Reiniging van materialen en apparatuur

      • Gebruik wegwerpmaterialen zoals handvijlen niet voor meerdere personen.
        Tip! Bewaar de materialen die nog een keer gebruikt kunnen worden voor dezelfde persoon in daarvoor bestemde bakjes met daarop de naam van de klant. Hierdoor hoef je niet iedere behandeling een nieuwe artikelen te pakken.
        Tip! Het is ook mogelijk om de Hygiëne Vijlen te gebruiken. Vergeet niet na iedere klant de vijlstip te vervangen.
      • Gebruik voor iedere klant gereinigde en gedesinfecteerde materialen. Dit geldt vooral voor bitjes, cuticle pushes, borstels en andere tools. Reinig deze na iedere klant in de Ultrasoon zodat alle producten weer gedesinfecteerd zijn. De Ultrasoon is een snelle effectieve manier om je materialen te reinigen.
      • Reinig elektrische apparaten volgens de handleiding van de fabrikant. Vergeet hierbij de binnenkant van de lamp niet! 

Hand- en huidhygiëne

      • Desinfecteer je huid en die van de klant. Mocht de klant ergens op de handen een wondje hebben, dan wil je niet dat bacteriën overgedragen worden – met een mogelijke infectie tot gevolg. Let op: heeft de klant een zichtbare infectie? Voer dan geen behandeling uit en verwijs de klant door naar de huisarts.
      • Draag altijd wegwerphandschoenen en een mondmasker en pak nieuwe bij iedere behandeling. We weten niet waar de klant voor de afspraak is geweest en hoe de persoonlijke hygiëne van de klant is. Deze maatregel beschermt je tevens tegen de chemische stoffen en middelen tijdens het gebruik van een nagelbehandeling.
      • Was voor elke behandeling en na elk toiletbezoek je handen grondig met water en desinfecterende zeep. Dit is een standaard hygiëneregel ter voorkoming van bacterieoverdracht en kruisbesmetting.

Werkruimte schoonhouden

      • Maak je werkplek schoon na iedere behandeling met desinfecterende schoonmaakmiddelen. Dit is een standaardhygiëne regel ter voorkoming van bacterieoverdracht en kruisbesmetting. Bij elke nieuwe klant wil je de basishygiëne kunnen hanteren. Plan daarom ook de tijd om je salon weer klaar te maken voor de volgende klant.
      • Zorg voor een schone vloer door deze regelmatig te stofzuigen en te dweilen.
      • Houd vuilnisbakken gesloten en leeg ze dagelijks.

Persoonlijke hygiëne van medewerkers

      • Zorg voor een verzorgd uiterlijk: schone en mooie nagels, een frisse adem, geen lichaamsgeuren of overheersende parfum. Je bent het visitekaartje van je salon. De klant ziet jou het eerste en aangezien we in de beautybranche werken, wil je dit ook uitstralen naar de klant.
      • Draag schone (bedrijfs)kleding dat op 60 graden gewassen mag worden. Wij verkopen geschikte jasjes met hoge sluiting.

Afzuiging en luchtkwaliteit

      • Maak gebruik van een afzuigunit in de nageltafel tijdens het vijlen. Dit voorkomt dat er stofdeeltjes door de ruimte gaan dwarrelen welke je kunt inademen. Let er op dat je de filter van de afzuigunit iedere dag leegt en eens in de twee maanden te vervangt.
      • Zorg voor goede ventilatie in de salon om chemicaliën en stofdeeltjes te verminderen.
      • Gebruik luchtreinigers als extra maatregel.

Communicatie met klanten

      • Informeer klanten over jouw hygiënebeleid. Dit wekt vertrouwen en laat zien dat je hun gezondheid serieus neemt. Stuur de huisregels altijd naar een nieuwe klant vóór de eerste afspraak en maak een ‘hoogtepunt’ aan op jouw Instagram waar deze regels nogmaals te lezen zijn.
      • Vraag klanten om ook hun handen te wassen of te desinfecteren voor de behandeling.

Hygiëne is niet alleen een praktische noodzaak, maar ook een kernwaarde die je salon onderscheidt van anderen. Het laat zien dat je zorg draagt voor je klanten en medewerkers, en dat je streeft naar de hoogste kwaliteit in je diensten. Door bovenstaande maatregelen te implementeren, kun je niet alleen risico’s minimaliseren, maar ook een veilige en gastvrije omgeving creëren waar klanten graag terugkomen.

Kortom, hygiëne is de basis van een succesvolle nagel- of beautysalon. Maak het een prioriteit, en je zult zien dat zowel je klanten als je bedrijf ervan profiteren!

Selecteer een Afleverpunt